Den bokstavelige oversettelsen av det arabiske ordet riba er økning, tillegg eller vekst, selv om det vanligvis oversettes som 39usury39. Mens engelsktalende vanligvis forstår usury som lading av en utnyttende rentesats, gjelder ordet 39riba39 på arabisk for et bredere spekter av handelspraksis. Flere metoder finnes i tradisjonell og moderne litteratur for å forstå riba. Imidlertid er to vanlige elementer av riba som er identifisert av nesten alle muslimske lærde, riba al-fadl og riba al-nasia. Riba al-fadl innebærer en utveksling av ulik mengde av samme vare samtidig, og kan derfor beskrives som overskuddsrenten. Riba al-nasia, ventetidet, innebærer ikke-samtidig utveksling av like store mengder av samme vare og innebærer derfor ikke et overskudd, men bare en forskjell i tidspunktet for utveksling. Noen forfattere bruker begrepet riba al-nasa for å definere en slik utveksling. Derfor vil en utveksling hvor jeg deler med 100 gram gull nå i retur for 100 gram gull som skal mottas fra deg i morgen, beskrives som riba al-nasia. En utveksling hvor jeg deler med 100 gram gull nå til gjengjeld for 110 gram gull som skal mottas fra deg nå, kan beskrives som riba al-fadl. Det hevdes noen ganger at usurious lån, riba al-qarud, kombinerer både riba al-nasia og riba al-fadl siden det er både en forsinkelse og et overskudd involvert i slike transaksjoner. Dette er det moderne rentebærende lånet, hvor en avgift belastes av en part på en debitor med hensyn til et skyldig beløp. Det er en av de store former som riba kan praktiseres. Den opprinnelige gjelden kan oppstå ved et lån på penger eller ved kjøp av en vare på kreditt. I begge tilfeller inngår skyldneren en kontrakt for å tilbakebetale långiveren en forhåndsavtalt mengde rikdom i tillegg til den opprinnelige gjelden i motsetning til en forsinkelse i tilbakebetalingstidspunktet. Noe forvirrende, er begrepet riba al-nasia noen ganger brukt synonymt med riba al-qarud. Noen moderne forfattere har hevdet at forbudet mot riba al-qarud kun er knyttet til høye renter og ikke til alle former for interesse. Denne visningen har blitt mye avvist. På samme måte er det argumenter som foreslo at fastrenter er haram mens variabelrenten er halal. I sistnevnte tilfelle er det ganske enkelt måten å beregne renter som varierer, ikke faktumet av betalingen. Under variable rentesatser er rent faktisk fakturert, men prisen som den belastes på, bestemmes ved begynnelsen av hver delperiode som lånet er delt inn i. Synspunktet om at interesse er en garantert gevinst er også unøyaktig. Ingenting er garantert i livet, og selv moderne banklån garanterer ikke at banken mottar sin interesse. Låntakere gjør standard fra tid til annen. Et annet argument som har blitt avvist av flertallet av muslimske tenkere, er at lån av interesse er tillatt så lenge lånet selv brukes til å kjøpe et produktivt aktivum. Flertallsposisjonen er at rentefri lån er tillatt under islam i et bredere omfang enn i produksjon alene, mens rentebærende lån er forbudt under nesten alle omstendigheter (situasjoner med tvang eller nødvendighet er to unntak som noen ganger foreslås). Riba al-buyu, handelskvinnen, er en annen vanlig form der elementene i riba al-fadl og riba al-nasia kan vises. For å unngå riba al-buyu må mengden av de utvekslede elementene samsvare og utvekslingen må være samtidig. Derfor, hvis datoene skal byttes for datoer, må antallet av datoene være det samme og bytte må gjøres på stedet. Professor Mahmoud El-Gamal ved Rice University i Houston har påpekt at dette kravet kan eksistere for å oppmuntre salg av varer for kontanter for å oppnå rettferdige markedsverdier for kjøpere og selgere, quotmarking-to-marketquot som han beskriver det. Konsekvensen av denne avgjørelsen er at kjøperne og selgerne kun utveksler varer av tilsvarende kvalitet (dårlige kvalitetsdatoer for dårlige kvalitetsdatoer for eksempel eller gode kvalitetsdatoer for gode kvalitetsdatoer) siden mengden av begge motverdier må være lik. Det er rimelig å anta at ingen rasjonell motpart ville gi et kilo gode datoer til gjengjeld for en kilo dårlige datoer. Abu Sa39id sa at Bilal førte noen profeter til profeten, og da profeten spurte ham hvordan datoene var oppnådd, svarte Bilal, 39 jeg hadde noen dårlige datoer, så jeg solgte to sas for en sa39. På dette sa profeten 39Ah selve essensen av riba, selve essensen av riba. Ikke gjør det, men hvis du ønsker å kjøpe, selg dine datoer i en separat transaksjon, og kjøp deretter med inntektene39. Hadith: Muslim Et spørsmål oppstår nå om hvilken type gjenstand forbudet mot riba er knyttet til, med andre ord hvilke ribavi-gjenstander 39Gold skal betales av gull, sølv av sølv, hvete av hvete, bygg med byg, datoer etter datoer, og salt ved salt - som for lik, like for like, betaling gjøres på stedet. Hvis arten er forskjellig, selg etter ønske, forutsatt at betaling skjer på stedet39. Hadith: Muslim Ifølge Ibn Rushd i Bidayat al-Mujtahid, opprettholder de fleste jurister at omfanget av riba strekker seg til mer enn bare de seks råvarene nevnt i ovennevnte hadith. Derfor vil en utveksling av en unse kobber for to unser kobber på stedet utgjøre riba, selv om kobber ikke er nevnt i hadithen. Vær også oppmerksom på at utveksling av samme vare innen de seks (datoer for datoer, si) samt forskjellige varer innen seks (for eksempel datoer for hvete) må ikke innebære forsinkelse. En utveksling av pund100 av papirpenger nå for pund110 av papirpenger senere, ses også som en forbudt transaksjon. Dette er fordi papiret oppfyller pengens funksjon, og i hadith er referansen til gull og sølv tolket som en referanse til alle ting som har egenskapen til å bli brukt som penger (dvs. ting som har thamaniyya). Imidlertid er ulovlig ansatt av juristene i denne saken forskjellig. For eksempel, med hensyn til forbudet mot overskudd (riba al-fadl-elementet) påstår Malik at illa er karakteristisk for å være mat som kan lagres, eller som er karakteristisk for å være den samme vare og en representant for valuta. Med hensyn til forbudet mot å vente (riba al-nasia-elementet) for de fire elementene av spiselig produkt, identifiserer Malik den illa som er karakteristisk for smakfullhet og egnethet til lagring. Imam Hanifa hevder imidlertid at illa for alle seks ting er karakteristisk for å være noe som vanligvis måles etter vekt eller volum. I mellomtiden er den zahiritiske oppfatningen at bare de seks råvarene skal ses som ribawi. Under denne utsikten kan en unse kobber byttes for to hvis partene ønsker det. Under alle omstendigheter kan riba al-buyu alltid unngås dersom en vare selges for penger på stedet (følger Abu Sa39ids ovennevnte hadith om Bilals kjøp av datoer). Det ser derfor ut til at riba al-buyu ikke kan skje under en transaksjon mellom penger og varer. Riba al-Qarud kan heller ikke forekomme i en transaksjon mellom penger og penger, siden lånene kan tilbakebetales i natura. Hvis det er riktig, er dette en viktig konklusjon, da det betyr at hvor Person A kjøper en god fra Peron B med penger, kan det ikke være riba. Dette innebærer igjen at selv om Person A blir bedt om å betale en høyere pris for utsatt betaling enn for umiddelbar betaling, følger det ikke med å kjøpe et godt, riba. Noen forfattere har uttalt at riba al-jahiliyya, usuryen av uvitenhetens dager, var den eneste typen riba som var kjent på profetenes tid. (denne typen riba dukket opp hvor en kjøper av et godt på kreditt nådde slutten av kredittperioden, hvoretter selgeren tilbød å utvide kredittperioden mot en ekstra kostnad). Men flertallet synes å være at både riba al-qarud og riba al-buyu var godt etablert av de hedenske araberne. Hvis det blir tvunget til å generalisere om de to hovedformene av riba, kan man si at de oppstår der begge motparter i en kontrakt ikke kommer inn, eller ikke kan forsikres om å komme inn på et senere tidspunkt, til en rettferdig utveksling av motverdier. For eksempel, i riba al-qarud, holdes låntakeren for å betale en mengde verdi (renter) til utlåner som det ikke er gyldig motverdi for. Og i Riba Al-Buyu, ved å bytte to målinger av mais til en mål, kan en part få varer av større verdi enn den andre. Det er av relevans her å merke seg at Jesus (fred være med ham) forkastet pengevekslerne fra templet i Jerusalem for å praktisere en slags vederlag som synes i alle henseender tilsvarende riba al-fadl. Jødiske pilegrimer som kommer til Jerusalem for å betale tempelskatt ville ønske å gjøre det ved å bruke halv sikkel, dette er den eneste sølvmynten som ikke skildrede hedensk hedensk keiser. Tempelbrukerne handlet om å motta de foraktede sølvmyntene og gi den halve sikkelen til gengæld. Utvekslingen av mynter for mynter var samtidig, men usurførerne tok mer vekt av sølv fra pilegrimer enn de ga. Dermed praktiserte de en utveksling av ulik vekt av sølv hånd til hånd, riba al-fadl. Lignelsen mellom denne mekanismen og praksisen til de kongene som debatterte deres valuta er åpenbar. Det er ofte antydet at bruken av penger før, snarere enn senere, er en gyldig motverdi til betaling av renter, selv om fordelene med denne bruken av bruk selv er blitt utspurt av ulike forfattere. En liten vurdering gir imidlertid noen eksempler på urettferdighet i riba al-nasia-transaksjonen. For eksempel, hvis A gir B mais i dag under en avtale for B for å gi A samme mengde korn neste år, så lagrer B effektivt og vedlikeholder mais på vegne av A gratis gjennom hele perioden. Utvekslingen kan også føre til at en part må gi den andre en vare som er mer verdifull på en årstid enn en annen. Hvis det er lett for A å gi B med mais på høsttid, kan det ikke være så lett for B å gi A med korn i begynnelsen av vekstsesongen. Riba er nevnt i en rekke Qur39anic vers (2: 275-279, 3: 130, 4: 161 og 30:39) og kontrastert til veldedighetsdommer. Det er sett i juristiske skrifter som en av måtene til å skape andre rikdommer. Dette er i tråd med det som er kjent med fastrentefinansieringsmekanismer, og er i stor grad avhengig av formueoverføring, for eksempel hvor sikkerheten er beslaglagt av en utlåner i en lånestandard. Man kan også hevde at prosessen med å skape penger i et brutto reserve banksystem resulterer i utmattelse av andres rikdom ved å devaluere besparelser gjennom inflasjon. Noen forfattere betrakter riba som en rekke kommersielle aktiviteter som kunstig budgivning av priser på auksjon, betaling av provisjon til mellommann og utleie på land. For eksempel sier ibn Arabi at riba er et overskudd over det som er begrunnet av considerationquot, og Umer Chapra citerer en hadith som citerer en uvitende aktør i markedet er ribaquot. Imidlertid synes de fleste forfattere å holde fast ved de smalere definisjonene av riba og klassifisere andre aktiviteter som bedrageri og bedrag (eller i tilfelle leie og provisjon, for å tillate dem helt). I hadithen, profeten Muhammad s. a.w. fordømmer den som tar riba, den som betaler det, den som skriver avtalen for det og vitner til avtalen. Det er også klart at Allah på et tidspunkt krevde de nye arabiske muslimene å gi opp hele riba. O du som tror, gi opp det som er igjen av din etterspørsel etter rente hvis du faktisk er troende. Hvis du ikke gjør det, må du legge merke til en krig fra Gud og hans sendebud. Qur39an 2: 278-279 En oppvarmet debatt skjer nå i verden av islamsk finans, fordi i praksis har islamsk finansiering kommet for å stole på sin juridiske form mye sterkere på utvekslingskontrakter enn investeringskontrakter. Argumentene for og imot bruk av byttekontrakter som et middel til å gi finansiering er ikke alltid klart definert. Det er enighet mellom islamske lærde at en forretningsmann har lov til å dele fortjenesten i sin virksomhet med en investor som finansierer den virksomheten. Investoren og forretningsmannen godtar proporsjonene av fremtidig fortjeneste som de vil dele hver gang virksomheten påbegynnes. Noen kommentatorer hevder imidlertid at overskuddsdeling ikke tilfredsstiller alle mulige krav til finansiering i en økonomi. En person som ønsker å kjøpe et hus kjøper vanligvis det huset å bo i, ikke for å tjene penger. Så hvordan ville en muslim øke pengene til å kjøpe et hus dersom dette huset aldri gir fortjeneste som kan deles med en finansør? Svaret til noen er at den islamske banken skal bruke en utvekslingskontrakt i stedet for en investeringskontrakt. Tenk deg for eksempel at en person nærmer seg en islamsk bank som har identifisert et hus som han ønsker å kjøpe fra en byggherre. Banken samtykker i å kjøpe huset fra byggmesteren på vegne av den enkelte til markedsprisen på si pund100.000, og selger den deretter til den enkelte for en pris på pund150.000 som skal betales i pund på 750 pund per år over tjue år. Den 39 mark-up39 pound50,000 representerer bankerens fortjeneste, ikke en renteavgift, krangler de islamske bankfolkene som praktiserer denne teknikken. Banken fungerer som en handelsmann, sier de, kjøper huset for pund100.000 og selger det for pund150.000. På denne måten brukes en byttekontrakt til å gi den nødvendige finansieringen til huskjøperen. Blant avtalene som normalt kreves av banken under en utsatt betalingskontrakt for utveksling som beskrevet ovenfor (nå ofte referert til som murabahah til innkjøpsordre eller i Malaysia Bay Bithamin Ajil (BBA)) er en 39promise for buy39. Dette løftet er gitt til banken av den enkelte før banken kjøper huset fra byggmesteren. Under dette løftet bekrefter personen at han vil kjøpe huset fra banken på en avtalt dato i fremtiden. Med løftet i sin besittelse, kjøper banken huset fra byggherren og selger det videre til den enkelte. Banken vil vanligvis ta noen form for sikkerhet for tilbakebetaling av avdragene, for eksempel en kostnad over huset. Dette er den kjente prosessen med å ta sikkerhet, og det gjør at banken kan selge huset for å tilbakebetale eventuelle utestående avdrag hvis den enkelte standard. Så langt er det liten praktisk forskjell mellom de kontantstrømmer som betales under murabahah til innkjøpsordre på den ene side og rentebaserte finansieringsformer på den andre. En interessebasert bank kan også gi £ 100.000 til en låner for kjøp av vårt hypotetiske hus, og kreve tilbakebetaling av pund7.500 per år i tjue år. Ofte synes det også å være liten merkbar kvalitativ forskjell mellom de to finansieringsformene. Islamske banker har en tendens til å ta et gebyr over huset, akkurat som rentebaserte banker gjør, og vil bli bemyndiget til å selge det i tilfelle låntakers standard, akkurat som rentebaserte banker ville være. På denne måten forsøker islamske banker å garantere mottak av deres oppkjøp i ikke mindre grad enn noen interessebasert bank ville forsøke å garantere sine rentekostnader under et konvensjonelt lån. Noen sier at forskjellen mellom islamsk og konvensjonell økonomi i dette tilfellet er at under islamsk finans blir huset overført til individets eierskap i første omgang i stedet for et kontantlån på £ 100.000. Men dette argumentet er irrelevant fordi det handler om hvordan finansieringen blir satt på plass, mens vi prøver å avgjøre hvorvidt betalingene som skal betales under denne finansieringen, er lik rentebelastningen. (I mange tilfeller er argumentet faktisk feilaktig fordi selv en konvensjonell bank kan betale den utlånte summen direkte til byggherrens konto når eierskapet overføres til kjøperen.) Når en avtalt avkastning kombineres med et løfte om å kjøpe, oppstår det en situasjon som ikke kan skelnes ut i sine praktiske aspekter fra definisjonen av riba al-qarud (riba al-nasia) som ble introdusert tidligere. Murabahah til innkjøpsordren tillater islamske banker å konkurrere med konvensjonelle banker innen rentebasert utlån, som er livsnerven i bankene. Denne konkurransedyktige suksessen har blitt oppnådd ganske enkelt ved å sette murabahah-markeringen i tråd med rådende renter. Som et resultat, ser ikke bare kontantstrømmene i de fleste islamske finansieringsavtaler ut som interesse, de er også satt på samme nivå som markedsrenter. La oss gå tilbake til huset, bygmesteren og personen i et øyeblikk, og se på problemet fra et litt annet perspektiv. Nå er det selvsagt ganske lovlig under islam for den enkelte å kjøpe huset fra en byggherre for £ 100,000 i kontanter og å okkupere det mer eller mindre umiddelbart. Alternativt kan den enkelte forhandle med byggmesteren om å betale avdrag på £ 5000 per år i tjue år. Den samme salgsprisen vil da bli betalt, pund100 000, men over en tjueårsperiode i stedet for i en klumpsum på forhånd. Ingen interesse her. I begge tilfeller ville bygherren gjøre sin fortjeneste, som er forskjellen mellom kostnadene ved å bygge huset og pund100.000 salgsprisen. Og i begge tilfeller ville personen kjøpe huset for å leve i under en utvekslingskontrakt hvis gyldighet få forskere ville stille spørsmål. Tenk deg nå at bygmesteren tilbyr huset til £ 100,000 for oppbetaling, men på pund150.000 for avdragsbetaling over tjue år. Hvis kjøperen bestemmer seg for å gå til det utsatte betalingsalternativet, representerer det ekstra pundet 50 000 en mengde renter belastet av bygmesteren, eller bare en ytterligere gevinst som byggeren prøver å gjøre. Og hvis husbyggeren kan belaste dette ekstrabeløpet for utsatt betaling, hvorfor kan en islamisk bank gjøre det samme når det kjøper en eiendel og så selger den på mer kostnadseffektiv måte. de sier 39Trade er som usury39, men Gud har tillatt handel og forbudt innviet. Qur39an 2. 274 til 275 Kanskje de som motsetter murabahah til innkjøpsordre er de 39 som Qur39an refererer til. Kan det være at øvelsen som er beskrevet ovenfor, faktisk er tillatt i islam. Dessverre er både klassiske og moderne muslimske lærde ikke enige i dette spørsmålet. Når det gjelder avdrags-salg av en eiendel av en finansør på den måte som er beskrevet ovenfor, anses Imam Shafi39i for å være gunstig tilbøyelig mens Imam Malik synes å være imot: (1353) Det kom til Malik at Allahs apostel (kan være fred mot ham ) forbød to salg i et salg. (1354) Det kom til Malik at en person fortalte en annen å kjøpe en kamel for ham for penger, og at han ville kjøpe den fra ham på en bestemt tid på kreditt. Abd Allah b. Umar mente det var en dårlig form for transaksjon og forbød det. (1355) Qasim b. Muhammad ble spurt om saken om en mann som kjøpte en ting for ti dinarer på kontanter eller for femten dinarer på en fastsatt dato på kreditt, og han betraktet det dårlig forretning og forbød det. Imam Malik. Muwatta39 (Rahimuddin translation) Når islamske banker forsøker å garantere mottak av en forhåndsbestemt markering ved å tvinge løfter om å kjøpe og andre slike kontraktsforpliktelser til kjøperen, kan det minste si at den islamske bankmannen går inn i rike hva er tvilsomt. Noen kommentatorer hevder at hvis murabahah til innkjøpsordren faktisk er en form for interesse, bør et stort antall muslimske butikkere bli dømt for å belaste interesse på 50 når de selger sine aksjer til kunder med en markering på 50. Men i en murabahah til innkjøpsordrekontrakten, godtar banken seg å selge varer til kunden før han kjøper dem fra en leverandør (dette er selvsagt formålet med løftet om å kjøpe). I kontrast hilser en hjørnebutiker å selge varer til en kunde etter å ha kjøpt disse varene fra en leverandør. Hjørnehandleren tar risikoen for at ingen vil kjøpe sin aksje. Islamske bankfolk tar ikke denne risikoen hvis de muligens kan hjelpe den. Byggeren av huset vårt tar en pris som han frit kan bestemme etter markedsforhold. Han kan tilby denne prisen for betaling på noen måte som han ser hensiktsmessig, enten kontant opp foran eller betaling etter avdrag. Hvis prisen er for høy, kan han redusere den slik at en villig kjøper kommer frem. Forskjellen mellom byggmesterens pris og salgsprisen er da hans fortjeneste. Men hvis bygmesteren søker å øke sin pris i kompensasjon for en forsinkelse i å motta betaling, forsøker han nå å tjene ekstra inntekt på grunn av tidens gang. Transaksjonen om å selge huset ved utsatt betaling ved oppkjøp, gir kontantstrømmer som i det vesentlige er de samme som de som oppstår der huskjøperen låner penger på renter for å kjøpe huset uten oppvekst. Når byggmesteren tillater kjøperen av huset å betale under utsatt betaling, vil kjøperen være i gjeld til byggherren akkurat som han ville ha vært i gjeld til banken. Og akkurat som banken krever mer til gjengjeld enn den gir, gjør byggeren også. QuoteMy pris er pound100,000quot, sier byggmesteren, hvis du ikke kan betale meg nå, ta huset og betale meg £ 150,000 laterquot. Utsatt betaling er tydelig tillatt i islam Det avgjørende praktiske spørsmålet om vår tid er om det er tillatt når det gjennomføres til en markering opp til spotprisen. I fravær av pålitelige bevis for det motsatte, og i de nåværende omstendigheter, foreslår jeg at utsatt betaling ved oppkjøp bare åpner døren for interessebaserte banker for å øve innkjøp på 39Muslim-markedet39. Med denne teknikken tillatt, vil låntakeren betale to, tre eller kanskje fire ganger over for huset som han kjøper under et 39Islamic mortgage39. Byggeren kan finne det like lønnsomt å bygge og selge ett hus ved utsatt betaling, si over tjue år til tre ganger kontantprisen, å bygge fire hus og selge dem hver for kontantprisen i samme periode. En kort analyse av terminmarkedspriser forklarer ovenfor posisjonen tydelig. Det er et etablert prinsipp i den konvensjonelle finansverdenen at prisen på en vare i en handel hvor levering og betaling skal foretas på en fremtidig dato (den 39 fremadrettede prisen 39) bestemmes i stor grad av renten i perioden. For eksempel, hvis renten er 5 per år, og gullprisen er 400 per unse idag, da det ikke er noen andre økonomiske hensyn, vil det ett års terminspris for gull være 420 per unse. Dette skyldes at hvis A er enig i å levere gullet til B på ett år, vil A måtte låne 400 i dag, kjøpe gull på 400, og tilbakebetale lånet på 420 på en årstid. For ikke å miste penger på denne avtalen, må A være enig i å lade B minst 420 per unse for det gullet på ett år. Hvis fremoverprisen er større enn 420, vil B gi fortjeneste. Og fordi markedet ikke vil la lønnsomme muligheter passere det, vil en forward-pris på mer enn 420 tiltrekke seg selgere og en pris under det som vil tiltrekke seg kjøpere. Ovennevnte er et enkelt arbitrage39argument som forklarer hvordan selve eksistensen av interesse kan påvirke prisene der betalingen er utsatt. Det er lett å se at hvis renten var 10 i dette eksempelet, da de samme forutsetningene ville arbitragefri ett år fremover pris på gull ville være 440 per unse. Det meste av den islamske bankindustrien er fortsatt avhengig av eksistensen av denne forskjellen mellom kontantpriser og terminspriser. Det er en forskjell som oppstår på grunn av interesse, og i den forstand stammer enkelte islamske bankteknikker like mye på interesse som deres konvensjonelle kolleger. Derfor, hvis islamske bankfolk faktisk ikke praktiserer renter, kan det hende at de snakkes mistenkelig som det: Quothe cost of finance som vi kan tilby på et tiårig islamsk boliglån er 10,5 per årskvote (Malaysia 1997). Dette er ordene fra pengeutlåner, språk av gjeld, av moderne banker, leasing og finansselskaper. Debatten om utsatt betaling ved oppstart oppstår fordi hovedparten av pengene som samfunnet er tvunget til å bruke, blir produsert av banker av interesse. Det vil være vanskelig å løse denne debatten, med mindre det først er innså at problemet oppstår i selve det monetære systemet. Hvordan kan islamsk økonomi praktiseres med penger som bærer interesse som en betingelse for sin eksistens (Se Fraksjonal Reserve Banking på denne nettsiden). Utseendet på gjeldshandel i det islamske finansmarkedet er et ytterligere eksempel på hva slags innovasjon som eroderer forskjellen mellom det islamske og de interessebaserte paradigmene. Fra de tidligste dagene med storfinansiering ville enkelte låntakere utstede obligasjoner til sine långivere. Obligasjonen vil stå som bevis for en utlånt beløp. Beløpet som skal tilbakebetales av låntakeren ved utgangen av låneperioden, vil bli oppgitt på obligasjonssiden (det er derfor det ble kjent som 39-verdien 39). En del av obligasjonsdokumentet vil bli delt med perforeringer i separate seksjoner, hver seksjon kjent som en 39coupon39. Når en rentebetaling ble forfalt, var obligasjonshaveren pålagt å rive av den aktuelle kupongen og returnere den til utstederen for å kreve hans betaling. Til slutt ble begrepet 39coupon39 mye brukt til å beskrive rentenivået på en obligasjon. Et obligasjonslån sies å være en 39zero kupongobligasjon39 dersom ingen kuponger (dvs. renteavdrag) skyldes obligasjonsinnehaveren i løpet av denne obligasjonens levetid. Investorer kjøper derfor bare nullkupongobligasjoner til en pris som er under pålydende, slik at når obligasjonen forfaller, blir forskjellen mellom kjøpesummen og pålydendeverdi realisert som gevinstgevinst. Utstederen av obligasjonen garanterer å betale pålydende til obligasjonseieren på forfallstidspunktet, og i tilfelle misligholdelse har obligasjonseieren ofte rett til å ta sikkerhet. I de tidlige årene med islamsk bankvirksomhet hevdet noen enkle sansede kommentatorer at nullkupongobligasjoner er 39Islamic39 fordi ingen renter betales i løpet av deres levetid. Men selvfølgelig er det rent, det er bare at det er betalt alt på en gang på forfallstidspunktet i stedet for i rater over obligasjonens levetid. Forestill deg nå at hver avdrag på grunn av en BBA er 39sekuritisert39, det vil si omgjort til et omsettelig finansielt instrument. For eksempel kan hver avdrag som skal mottas av byggherren fra huskjøperen bli verdsatt til en nullkupongobligasjon med en pålydende på pund7.500. Disse obligasjonene kan nå kjøpes og selges, og hvis byggmesteren bestemte seg for å selge en av dem, ville han selge en gjeld til ham av huskjøperen. Og hvis en investor kjøpte denne obligasjonen til under pålydende, ville denne investoren være kontraherende for å få gevinst. Dermed kan avdrag fra huskjøperen ved utgangen av år 1 bli securitisert til et ettårig 39zero-kupongobligasjon39 med en pålydende på pund7.500. Hvis dette obligasjonslånet ble kjøpt av en investor i begynnelsen av år ett for pund 6 818, ville en gevinst ved å vente pound682 oppnås ved å holde obligasjonen i ett år. Den toårige nullkupongobligasjonen kan kjøpes av en investor i begynnelsen av år ett for pund6.200, noe som gir et pund på 3600 gevinster for å vente over to år. I Malaysia har noen islamske finansieringsavtaler blitt inngått på mer eller mindre grunnlaget beskrevet ovenfor. Blant prosjektene som ble finansiert, var bygging av den nye Kuala Lumpur International Airport (KLIA). Her kjøpte finansene eiendeler som KLIA allerede eide, for eksempel land og rettighetene til fremtidige inntekter som skal genereres når flyplassen er i drift. Betaling ble gjort kontant for disse eiendelene, og KLIA økte dermed midlene som det trengte å fortsette sitt byggeprogram. Etter å ha kjøpt KLIA39s eiendeler solgte finansfolkene i denne avtalen dem umiddelbart tilbake til KLIA til en høyere pris, men for betaling i avdrag over tjue år. I siste trinn i denne finansieringsprosessen ble avdragene securitisert i nullkupongobligasjoner og solgt til under pålydende til investorer. Her er securitized BBA i aksjon, skilt i sin økonomiske utfall fra utstedelse av verdslige null-kupongobligasjoner. Avslutningsvis er det verdt å minne oss om at det er å fikse på forhånd en gevinst på en gjeld (om den gjelden oppstår fra et lån eller et salg) som er det avgjørende trekk ved moderne interesse. Ved repsect av et pengelån kan fiksjonen skje ved overføring av penger gjort av A til B, som B senere betaler tilbake til A, eller det kan oppstå ved overføring av penger gjort av A til B, hvor C foretar tilbakebetaling til A på et senere tidspunkt. Det er sistnevnte av disse to transaksjonstyper som støtter murabahahen til innkjøpsordrekontrakten som praktisert av de fleste islamske banker i dag (A er banken, B er selgeren av de aktuelle varene, og C er klienten som har behov av finans). Mest populære medisinske marihuana - Skal marihuana være en medisinsk mulighet Pistolkontroll - Skal flere pistolkontrolllover utelukkes Dyreforsøk - Skal dyr brukes til vitenskapelig eller kommersiell testing Dødsstraff - Skal dødsstraff være tillatt Skoleuniformer - Skal elevene ha på seg skoleuniformer, drikker man? Skal drikkalderen senkes fra 21 til yngre aldersminimumlønn - Skal forbruksminimumlønnen øke eutanasiassistert selvmord? Skal eutanasi eller legeassistent selvmord være lovlig ulovlig innvandring - hva Er løsningen på ulovlig innvandring i Amerika Abort - Skal abort være juridisk helsemedisin Medisinsk marijuana - Skal marihuana være et medisinsk alternativ Eutanasi som bør selvmord - Skal eutanasi eller legeassistert selvmord være juridiske vaksiner for barn - Skal noen vaksiner være påkrevd for barnemelk - drikker melk sunn for menneskerabort - bør abort være juridisk vegetarisme - bør folk bli vegetarisk fedme - er fedme en sykdom Obamacare - Er pasientbeskyttelsen og rimelig omsorgslov (Obamacare) bra for USAs rett til helseomsorg - Skal alle amerikanere ha det rette (være rettet) til helsevesenet reseptbelagte legemiddelannonser - bør reseptbelagte legemidler bli annonsert direkte til forbrukerne DARE - Er D. A.R. E. Program som er bra for amerikanske barn (K-12) Narkotikabruk i idrett - Skal resultatforbedrende stoffer (som steroider) aksepteres i idrettsskoleuniformer - Skal elevene ha på seg skoleuniformer Standardiserte tester - Er bruken av standardiserte tester bedre utdanning i America Tablets vs lærebøker - Skal tabletter erstatte lærebøker i K-12 skoler College Education - Er en høyskoleutdanning verdt det DARE - Er D. A.R. E. Program God for Amerika Kids (K-12) Lærer Tenure - Skal Lærere Oppnå Dødsstraff Straffen - Skal Dødsstraffet Tillates Drikker Ag e - Skal Drikkealderen Senkes fra 21 til Yngre Alder Ulovlig Innvandring - Hva er Løsningene til ulovlig innvandring i Amerika Skjult håndvåpen - bør voksne ha rett til å bære en skjult håndvåpen ACLU - Er ACLU bra for amerikansk våpenkontroll - Skal flere våpenstyringslover bli fjernet Social Security Privatization - Skal Social Security bli privatisert Cuba Embargo - Skulle USA opprettholder sin embargo mot Cuba-droner - Skal USA fortsette bruken av Drone Strikes Overseas Felon Voting - Skal Felons som har fullført sin mening (inkarnasjon, forsøk og parole) få lov til å stemme på Obamacare Health Care Laws - er pasienten Beskyttelse og rimelig omsorgslov (Obamacare) Bra for Amerika under Gud - Skal ordene under Gud være i USA Pledge of Allegiance Science Technolog y Dyrtesting - Skal dyr brukes til vitenskapelig eller kommersiell testing av mobiltelefoner - Er mobiltelefoner trygg alternativ energi mot fossile brensel - kan alternativ energi effektivt erstatte fossile brensel Klimaendringer - Er menneskelig aktivitet primært ansvarlig for global klimaendring Sosiale nettverk - er sosialt Nettverkssider som er bra for våre samfunnsvaksiner for barn - Bør noen vaksiner være påkrevd for barnvalg Formannene Felon stemmer - Skal Felons som har fullført sin mening (inkarnasjon, forsøk og parole) få lov til å stemme Ronald Reagan - var Ronald Reagan en god president Bill Clinton - Var Bill Clinton en god presidentstemme - Gjør elektroniske stemmeapparater Forbedre stemmeprosessen Presidentvalget, 2016 - Kandidatene og hvor de står på spørsmålene (ARCHIVED) Presidentvalget, 2012 - Hvilken kandidat burde være USAs president i 2012 (ARCHIVERT) Presidentvalg, 2008 - Hvilken kandidat burde være USAs president i 2008 (A RCHIVED) Lokale valg - Santa Monica, 2014 - Santa Monica byråd, skolestyret og høyskolens valg (ARCHIVED) Verdens internasjonale israelsk-palestinske konflikt - Hva er løsningen på den israelsk-palestinske konflikten Cuba embargo - Skal USA opprettholde sin Embargo mot Cuba Drones - Skal USA fortsette bruken av Drone Strikes Overseas Sex Kjønn Gay Marriage - Skal Gay Marriage være Legal Prostitusjon - Skal Prostitusjonen være Legal Født Gay - Er Seksuell Orientering Bestemt ved Fødselsaborti - Skulle Abort være Legal Entertainment Sports Sosial Nettverk - Er sosiale nettverk nettsteder bra for vårt samfunn Videospill og vold - Går voldelige videospill til mobiltelefonsystemer for ungdom - er mobiltelefoner trygge reseptbelagte narkotikaannonser - bør reseptbelagte legemidler annonseres direkte til forbrukere narkotikabruk i sport - bør ytelse forbedres Narkotika (som steroider) aksepteres i sportsøkonomiske skatter Minimumslønn - Shou ld Federal Minimum Wage er økt gullstandard - Skal USA gå tilbake til en Gold Standard Social Security Privatisering - Skal Sosial Sikkerhet bli privatisert Bedriftsskattesats Jobs - Senker Federal Corporate Income Tax Rate Lag jobber Kirker og skatter - Skal kirker Definert som kirker, templer, moskeer, synagoger osv.) Fortsett skattefrie, arkiverte nettsteder - Ikke lenger oppdatert Presidentvalg, 2016 - Kandidatene og hvor de står på problemene (ARCHIVERT) Presidentvalg, 2012 - Hvilken kandidat skal være USA President i 2012 (ARCHIVED) Presidentvalg, 2008 - Hvilken kandidat burde være USAs president i 2008 (ARCHIVED) Lokale valg - Santa Monica, 2014 - Santa Monica byråd, skolestyret og høyskolens valg (ARCHIVED) krig i USA og Irak - bør USA har angrepet Irak (ARCHIVED) Insider Trading by Congress - Skal insiderhandel ved kongressen bli tillatt (ARCHIVED) College Football Playoffs - Skulle College Football Re plasser Bowl Championship Series (BCS) med et Playoff System (ARCHIVED) WTC muslimsk senter - er det hensiktsmessig å bygge et muslimsk fellesskap (aka Ground Zero Mosque) i nærheten av World Trade Center-området (ARCHIVED) Big Three Auto Bailout - Bør the Big Three Car Manufacturers Be Bailed out by the US Government (ARCHIVED)Most Popular Medical Marijuana - Should Marijuana Be a Medical Option Gun Control - Should More Gun Control Laws Be Enacted Animal Testing - Should Animals Be Used for Scientific or Commercial Testing Death Penalt y - Should the Death Penalty Be Allowed School Uniforms - Should Students Have to Wear School Uniforms Drinking Ag e - Should the Drinking Age Be Lowered from 21 to a Younger Age Minimum Wage - Should the Federal Minimum Wage Be Increased Euthanasia Assisted Suicide - Should Euthanasia or Physician-Assisted Suicide Be Legal Illegal Immigration - What Are the Solutions to Illegal Immigration in America Abortion - Should Abortion Be Legal Health Medicine Medical Marijuana - Should Marijuana Be a Medical Option Euthanasia Assisted Suicide - Should Euthanasia or Physician-Assisted Suicide Be Legal Vaccines for Kids - Should Any Vaccines Be Required for Children Milk - Is Drinking Milk Healthy for Humans Abortion - Should Abortion Be Legal Vegetarianism - Should People Become Vegetarian Obesity - Is Obesity a Disease Obamacare - Is the Patient Protection and Affordable Care Act (Obamacare) Good for America Right to Health Care - Should All Americans Have the Right (Be Entitled) to Health Care Prescription Drug Ads - Should Prescription Drugs Be Advertised Directly to Consumers D. A.R. E. - Is the D. A.R. E. Program som er bra for amerikanske barn (K-12) Narkotikabruk i idrett - Skal resultatforbedrende stoffer (som steroider) aksepteres i idrettsskoleuniformer - Skal elevene ha på seg skoleuniformer Standardiserte tester - Er bruken av standardiserte tester bedre utdanning i America Tablets vs lærebøker - Skal tabletter erstatte lærebøker i K-12 skoler College Education - Er en høyskoleutdanning verdt det DARE - Is the D. A.R. E. Program God for Amerika Kids (K-12) Lærer Tenure - Skal Lærere Oppnå Dødsstraff Straffen - Skal Dødsstraffet Tillates Drikker Ag e - Skal Drikkealderen Senkes fra 21 til Yngre Alder Ulovlig Innvandring - Hva er Løsningene til ulovlig innvandring i Amerika Skjult håndvåpen - bør voksne ha rett til å bære en skjult håndvåpen ACLU - Er ACLU bra for amerikansk våpenkontroll - Skal flere våpenstyringslover bli fjernet Social Security Privatization - Skal Social Security bli privatisert Cuba Embargo - Skulle USA opprettholder sin embargo mot Cuba-droner - Skal USA fortsette bruken av Drone Strikes Overseas Felon Voting - Skal Felons som har fullført sin mening (inkarnasjon, forsøk og parole) få lov til å stemme på Obamacare Health Care Laws - er pasienten Beskyttelse og rimelig omsorgslov (Obamacare) Bra for Amerika under Gud - Skal ordene under Gud være i USA Pledge of Allegiance Science Technolog y Dyrtesting - Skal dyr brukes til vitenskapelig eller kommersiell testing av mobiltelefoner - Er mobiltelefoner trygg alternativ energi mot fossile brensel - kan alternativ energi effektivt erstatte fossile brensel Klimaendringer - Er menneskelig aktivitet primært ansvarlig for global klimaendring Sosiale nettverk - er sosialt Nettverkssider som er bra for våre samfunnsvaksiner for barn - Bør noen vaksiner være påkrevd for barnvalg Formannene Felon stemmer - Skal Felons som har fullført sin mening (inkarnasjon, forsøk og parole) få lov til å stemme Ronald Reagan - var Ronald Reagan en god president Bill Clinton - Var Bill Clinton en god presidentstemme - Gjør elektroniske stemmeapparater Forbedre stemmeprosessen Presidentvalget, 2016 - Kandidatene og hvor de står på spørsmålene (ARCHIVED) Presidentvalget, 2012 - Hvilken kandidat burde være USAs president i 2012 (ARCHIVERT) Presidentvalg, 2008 - Hvilken kandidat burde være USAs president i 2008 (A RCHIVED) Lokale valg - Santa Monica, 2014 - Santa Monica byråd, skolestyret og høyskolens valg (ARCHIVED) Verdens internasjonale israelsk-palestinske konflikt - Hva er løsningen på den israelsk-palestinske konflikten Cuba embargo - Skal USA opprettholde sin Embargo mot Cuba Drones - Skal USA fortsette bruken av Drone Strikes Overseas Sex Kjønn Gay Marriage - Skal Gay Marriage være Legal Prostitusjon - Skal Prostitusjonen være Legal Født Gay - Er Seksuell Orientering Bestemt ved Fødselsaborti - Skulle Abort være Legal Entertainment Sports Sosial Nettverk - Er sosiale nettverk nettsteder bra for vårt samfunn Videospill og vold - Går voldelige videospill til mobiltelefonsystemer for ungdom - er mobiltelefoner trygge reseptbelagte narkotikaannonser - bør reseptbelagte legemidler annonseres direkte til forbrukere narkotikabruk i sport - bør ytelse forbedres Narkotika (som steroider) aksepteres i sportsøkonomiske skatter Minimumslønn - Shou ld Federal Minimum Wage er økt gullstandard - Skal USA gå tilbake til en Gold Standard Social Security Privatisering - Skal Sosial Sikkerhet bli privatisert Bedriftsskattesats Jobs - Senker Federal Corporate Income Tax Rate Lag jobber Kirker og skatter - Skal kirker Definert som kirker, templer, moskeer, synagoger osv.) Fortsett skattefrie, arkiverte nettsteder - Ikke lenger oppdatert Presidentvalg, 2016 - Kandidatene og hvor de står på problemene (ARCHIVERT) Presidentvalg, 2012 - Hvilken kandidat skal være USA President i 2012 (ARCHIVED) Presidentvalg, 2008 - Hvilken kandidat burde være USAs president i 2008 (ARCHIVED) Lokale valg - Santa Monica, 2014 - Santa Monica byråd, skolestyret og høyskolens valg (ARCHIVED) krig i USA og Irak - bør USA har angrepet Irak (ARCHIVED) Insider Trading by Congress - Skal insiderhandel ved kongressen bli tillatt (ARCHIVED) College Football Playoffs - Skulle College Football Re place the Bowl Championship Series (BCS) with a Playoff System(ARCHIVED) WTC Muslim Center - Is It Appropriate to Build a Muslim Community Center (aka the Ground Zero Mosque) near the World Trade Center site (ARCHIVED) Big Three Auto Bailout - Should the Big Three Car Manufacturers Be Bailed out by the US Government (ARCHIVED) 1,436 people were executed in the United States from 1977 through May 2016, primarily by means of lethal injection. Most death penalty cases involve the execution of murderers although capital punishment can also be applied for treason, espionage, and other crimes. Proponents of the death penalty say it is an important tool for preserving law and order, deters crime, and costs less than life imprisonment. They argue that retribution or an eye for an eye honors the victim, helps console grieving families, and ensures that the perpetrators of heinous crimes never have an opportunity to cause future tragedy. Opponents of capital punishment say it has no deterrent effect on crime, wrongly gives governments the power to take human life, and perpetuates social injustices by disproportionately targeting people of color (racist) and people who cannot afford good attorneys (classist). They say lifetime jail sentences are a more severe and less expensive punishment than death. PROS CONS BY CATEGORY Is the Death Penalty Immoral 1272017 - Explore both sides of this debate with quotes from Semon Frank Thompson, former Superintendent of the Oregon State Penitentiary (Pro), Edward Feser, Associate Professor of Philosophy at Pasadena City College, (Con), Bryan Stevenson, Professor of Law at New York University School of Law (Pro), Antonin Scalia, former Associate Justice of the US Supreme Court (Con), among others. Does the Death Penalty Deter Crime 1272017 - Explore both sides of this debate with quotes from David Muhlhausen, Research Fellow in Empirical Policy Analysis at the Heritage Foundation (Pro), John J. Donohue III, Professor of Law at Stanford University (Con), Michael Summers, Professor of Management Science at Pepperdine University (Pro), H. Lee Sarokin, former US District Court and US Court of Appeals Judge (Con), among others. Does the Death Penalty Cost Less Than Life in Prison without Parole 1272017 - Explore both sides of this debate with quotes from Robert B. Evnen, Attorney and Co-founder of Nebraskans for the Death Penalty (Pro), Richard C. Dieter, former Executive Director of the Death Penalty Information Center (Con), Dudley Sharp, Death Penalty Resources Director of Justice For All (Pro), Charles M. Harris, Senior Judge of the Fifth District Court of Appeal in Florida (Con), among others. Last updated on 1312017 11:36:25 AM PST Please enter a valid email address to continue. 1,436 people were executed in the United States from 1977 through May 2016, primarily by means of lethal injection. Most death penalty cases involve the execution of murderers although capital punishment can also be applied for treason, espionage, and other crimes. Proponents of the death penalty say it is an important tool for preserving law and order, deters crime, and costs less than life imprisonment. They argue that retribution or an eye for an eye honors the victim, helps console grieving families, and ensures that the perpetrators of heinous crimes never have an opportunity to cause future tragedy. Opponents of capital punishment say it has no deterrent effect on crime, wrongly gives governments the power to take human life, and perpetuates social injustices by disproportionately targeting people of color (racist) and people who cannot afford good attorneys (classist). They say lifetime jail sentences are a more severe and less expensive punishment than death. PROS CONS BY CATEGORY
No comments:
Post a Comment